Něco o Zenairech

Hlavní stránka

Americká společnost Zenith Aircraft Company je proslavená po celém světě produkcí celokovových sportovních a ultralehkých letadel. Jejím zakladatelem je Chris Heintz, který svoje první letadlo zkonstruoval v roce 1969. Od 80. let 20. století jeho firma produkuje jak hotová letadla, tak stavebnice a plány pro samo-domo stavitele. Letadla lze rozdělit na dvě řady – hornoplošné CH701 a 801 a dolnoplošné CH601. Tyto stránky pojednávají o dolnoplošníku CH601HD.

 Zenair Zodiac CH601HD je dvoumístný celokovový dolnoplošník s jednoduchou konstrukcí, navrženou tak, aby si letadlo mohl postavit defakto každý s použitím základního nářadí. Svými výkony však letadlo překoná představy o amatérské stavbě. Ve verzi HD (heavy duty) se jedná o opravdu robusní stroj s maximální rychlostí 240 km/h a násobky přetížení +-6,8G, za což by se nemuselo stydět kdejaké akrobatické éro.

 

Rozměry a parametry:

Rozpětí : 8 metrů

Délka : 5,8 metrů

Prázdná váha : 277 kg

Užitečné zatížení : 267 kg

Nádrže v křídlech : 88 litrů

Pádová rychlost : 64 km/h

Cestovní rychlost : 190 km/h

Maximální nepřekročitelná rychlost : 240 km/h

Stoupání : 6-7 m/s

Dostup : 3600 m

Dolet : 1300 km

Plánovaný motor : Suzuki 1,6 16V cca 106 HP

 

 

Obr. Jedna z originálních kamufláží ála F14 Tomcat, zdroj internet

 

 

 

No a teď něco detailů:

Zenaira jsem začal stavět byť s ním mám nalétáno asi jen půl hodiny. Ale i ta půlhodina stála za to a proto jsem se pro stavbu rozhodnul. Je to totiž na pilotáž příjemné a nezáludné éro, na dolnoplošníka téměř k nevíře. Oproti očekávání není Zenair náchylný na kuličku a tak není třeba vysloveně hlídat nohy. Letadlo letí prakticky samo a můžeme se tak klidně kochat krajinkou stejně jako u hodných hornoplošníků. Zenairy poznáme mimo jiné podle vysokého profilu křídla (tlustého křídla). Tlusté křídlo mají vezre UL a HD. Tyto verze nemají v sériově klapky a využívají tlustého křídla k udržení pádovky na snesitelných mezích. Nová verze XL už tlusté křídlo nemá, má naopak klapky a vyšší maximálku asi o 10 km/h. Já sice stavím verzi HD, tj. s tlustým křídlem, ale podle námětu Tondy Vinického budu instalovat i klasické klapky. Tím by se měla ještě o trochu snížit pádová, respektive přistávací rychlost. Zenairy mají pěknou prosklenou kabinu. Původně se otevírala na stranu, novější verze jí už mají odklopitelnou dopředu. Zenairy se staví jak s tříkolovým podvozkem, tak s ostruhou. Další výhodou Zenairů je velký zavazadlový prostor. Jednak za kabinou a jednak v křídlech. Bez problémů se dá naložit stan, spacáky, baťoh, prostě výbava na kempování...

 

 

 

 

 

 

 

Stavba

Fotogalerie

Svět z letadla

Odkazy

 

chorche@tiscali.cz