Stavba Zenaira

Hlavní stránka

Tady budu průběžně doplňovat informace o průběhu stavby mojeho nového Zenaira. Měly by se tu objevit všechny důležité momenty stavby formou deníčku.

Něco o Zenairech

10.10.2007: Když pominu nějaký ten čas rozhodování o tom, zda opravdu chci Zenaira a těžké zvažování toho, zda si nechat či nenechat Yeťáka (moje první letadlo), tak jsem se stavbou jsem začal někdy z kraje léta 2007. Stavbě krom toho zvažování předcházelo i shánění plánů, dodavatelů materiálu, součástek i samotné stavebnice.Někdy na začátku toho léta už jsem více méně věděl co a jak a kde a mohl jsem se do toho konečně pustit. První jsem objednal a koupil plány a licenci na stavbu – přímo od výrobce Zenith Aircrafts. Jako druhou věc jsem si našel člověka, který byl ochotný mi připravit takovou polostavebnici – tj. vyrobit věci, které bych sám bez přípravků dělal dost složitě a dlouho (např. žebra a pod.). Nutno ještě dodat, že vlastně éro nestavím sám, ale většina prací bude vyset na kamarádech z Dračí letky Trutnov – dvou Mirkách (táta se synem), jejich další práce si můžete prohlédnout zde. Pak jsem pořídil to nejdůležitější a sice hliníkové plechy na potahy a náběžky, vingle na nosníky, překryt kabiny. To jsou věci, které se neshánějí úplně nejjednodušejc a musím říct, že jsem měl zpekla štěstí a plechy i kabinu sehnal hodně lacino u bývalého českého výrobce Zenairů v Kunovicích.

Nějaké věci jako rádio, sluchátka, intercom a podobně jsem pro změnu posháněl na internetu z USA. Věci se mi postupně hromadily doma a v dílně. Během léta taky Mirek koupil motor (Suzuki 1,6 16V), postavil reduktor a spasoval ho s motorem. Motor už běhá a jak bude vrtule, budeme ho trochu ladit do většího výkonu. Mezitím se mi vyrobila ta polostavebnice u dalšího známého, všechno jsme převezli do dílny a konečně začínáme stavět. Zatím jsou tedy hotová žebra, většina kování, centroplán a hlavní nosník křídel, naohybané náběžky a kormidla,svařené nádrže do křídel, svařené pedály k řízení, oblouk kabiny.  Tak držte palce ať nám to jde !

 

25.10.2007: Tak první plechařina je hotová. A sice směrovka. Tak už můžu zatáčet, hurááá :-)

 

29.10.2007: Hotovej nosník vejškovky s žebrama.

 

15.11.2007: Kormidla jsou komplet hotový, hotová je většina centroplánu, zastavuje se řízení, v galerii přibylo spousta fotek

 

20.11.2007: Na stavbu se byl podívat technik z LAA pan Kalina, který provádí stavební dozor a konstatoval, že se mu práce líbí !

 

24.11.2007: Boční plechy kabiny s přepážkou snejtovány

 

08.12.2007: Poprvé jsem si sednul do svýho éra ! Abych vyzkoušel jak se vejdu, doladit dýlku knyplů, rozmístění budíků na palubce… Začíná se stavět zadní část trupu.

 

14.12.2007: Zadní část trupu snejtovaná. Jsou připravené pedály a úchyty na pásy, hotové zadní úchyty na lana od záchranného raketového padáku.

 

22.12.2007: V týdnu se byl na stavbu podívat pan Straka z firmy Stratos07 ohledně instalace záchranného systému. Jsou znivelovaná kormidla (Laserem J ), zakapotovaná zadní část trupu. Ovládání vejškovky přes táhla funguje nádherně (bez vůle a lehce). Teď začnou kluci makat na přední části u kabiny.

 

04.01.2008: Tak zadní část trupu i se zavazadlákem konečně hotová úplně. Předělány pedály pro moje krátký hnáty…

 

08.01.2008: Hodně lidí se mě ptá co je zač ten motor. Takže motor je automobilový Suzuki 1,6 16V. Výkon motoru je cca 100-106 koní. Úprava spočívá v přidání reduktoru 2:1, dělá se komplet jinak sání a svody, dává se jiný karbec, jiná vana, motor se odlehčuje. Zatím máme motor vyzkoušený ve 3 Tulácích, 3 Yettácích a v 1 Buckeru, všude k maximální spokojenosti. Např. Tulák stoupe 8 m/s, při rychlosti 190 Km/h chce ještě zrychlovat a spotřeba na cesťák je něco přes 6 litrů... V zenairu předpokládám pohodový cesťák kolem 170. Klidně se ptejte mejlem, co vás zajímá ;-)

 

10.1.2008: Je hotové uložení záchranného systému na místě, kde normálně bývá nádrž. Vyřešil se problém kudy táhnout lana (půjdou zezadu podél kabiny až k horní kapotě motoru, zalištované plechem). Začíná se dělat otevírání kabiny – bude se odklápět dopředu jako u XLka. Dnes jedu pro vrtuli k panu Němcovi do Woodcompu. Bude to nový model třílisté laminátové na zemi stavitelné. Brzo o ní napíšu víc !

 

17.01.2008: Otevírání kabiny je hotovo, do nádrží se zamontovaly plováky a špunt. Dělá se na uchycení plexi kabiny na rám.

 

22.1.2008: Po složitým vymejšlení jak zakopotovat jekl, ze kterého je rám kabiny se konečně podařilo. Problém byl v tom, že jekl vyčníval nad rádius motorové přepážky a palubky a ať to vycházelo jak to vycházelo, pořád se tam tvářil hrb. Z fotek můžete posoudit jak se to povedlo.

 

25.01.2008: Začalo se vyměřovat umístění motoru. Zatím to vypadá, že tam motor padne akorát jako by byl Zenair na něj stavěnej J

 

01.02.2008: Motorový lože je hotový. Chladič je na místě a je vymyšlený uchycení kanystru na naftu (pro kouřové efekty J) a uchycení baterky. V cetroplánu už je přichycený podvozek. Takže už můžeme pojíždět J V kabině se tvaroval středový panýlek, na kterém bude rádio, ovládání plynu a sytiče.

 

05.02.2008: Tak, máme hotovou páčku od plynu a sytiče na středovém panýlku. Natažené táhlo plynu k motoru. Podařilo se zdárně umístit 4cestný ventil na palivo (přepínání levá, pravá nádrž, obě nádrže a vypnuto). Bude mezi sedačkama a ovládání pod pákou klapek. Připravily se bačkory na kola. Dnes jsem si také přivezl záchranný systém Magnum od pana Straky z firmy Stratos07. K němu ještě musíme naměřit lana (nakonec budou z kevlaru).

 

08.02.2008: Památný den – náš Zenair se konečně nadejchal čerstvého vzduchu ! Byl na projížďce před dílnou J Jinak pedály a knyply + páka od klapek jsou pozinkované a na místě. Jsou udělané klapky od topení a otvory na větrání.

 

20.02.2008: Po týdenní přestávce (Mírové si byli zaplavat v lázních v Gyoru J) opět pokračujem. V sobotu jsem si opět zalítal v dílně a vyměřili jsme výšku sedačky a sklon opěradla, přeplánovali palubku a umístění ručky padáku a interkomu. Dorazila laminátová noha ostruhy z www.falconaircraft.cz a bylo třeba vyrobit k ní kování a uchycení kolečka. Začlo se dělat na křídlech.

 

22.02.2008: Obě náběžky jsou hotový, nádrže zalepený dovnitř (za použití korku a silikonu). Při troše štěstí (a silnějšímu motoru by zenair už moch lítat :-)))

 

26.02.2008: Opět jeden z velkých dnů stavby – poté co se potáhly křídla zespoda se poprvé přišroubovaly k éru ! Takže s trochou štěstí a rychlosti už bysme opravdu mohli letět J (toho 22.2. jsem se asi unáhlil J )

Začlo se vyrábět přepákování táhel ke křidýlkům.

29.02.2008: Tak křídla už máme potažená, Mírové si vyhráli s víkama od zavazadláků na křídlech. Víka jsou slícovaná s potahem křídla, nic nevystupuje nad úroveň potahu. Máme taky hotovou pitotku pod křídlem.

05.03.2008: Je hotový jeden konec křídla s pozičkou, na druhym se dělá. Hotová jsou obě křidýlka a obě vnější klapky (na křídlech). Připravují se táhla od křidýlek.

07.03.2008: Všechny klapky jsou hotový, je hotový ovládání klapek i křidýlek. Tímto jsou hotový křídla (stačí zakrytovat přechod mezi křídlem a centroplánem, zakrytovat táhla ke klapkám a udělat doraz klapek na trupu.

14.03.2008: V týdnu se byl na stavbu podívat dozorovací technik pan Kalina a prohlásil, že stavbě nemá co vytknout. Všechno se mu líbilo HURÁÁÁ !  Potom se ještě zakapotovali mezery mezi klapkama a přechod mezi křídlem a centroplánem. Umístila se venturka na podtlak k horizontu a připojila se hadice k nádržím s centrálním kohoutem. V podstatě se dá říct, že hrubá stavba je hotová !!! Bude stačit už jenom natahat elektriku, přidělat a zapojit budíky, nastříkat barvu a můžem zalítávat J

19.03.2008: Je komplet hotový čumák – tj. maska a kapoty. Soudě podle fotek to bude stihačka J Taky se vymysleli přistávací reflektory, jejichž základ jsou vysoce svítivý LEDky Luxeonky. Umístěný budou na podvozkových nohách. Připravuje se zakrytování kevlarových popruhů od padáku.

22.03.2008: Ještě bylo třeba doladit utěsnění chladiče, tak aby všechen vzduch z motorového prostoru proudil přes chladič. První „avionika“ je na místě a sice intercom. Jsou hotový sedačky a podložka pod mojí sedačku.

09.04.2008: Po delší pauze se opět něco děje ! Mírové dělali 14 dní na jiné zakázce (zastavovali jedněm šťastlivcům suzuku do Foxe – trochu se bojim aby pak neměl měnitelnou geometrii křídel za letu…), takže na zenaira zatím padal prach. Ale už se zase maká, začalo se s lakem. Trup už je komplet stříknutej a vypadá to famózně J !!! Taky už mám imatrikulačku, takže si jí můžete někam poznamenat až se uslyšíme v éteru – OK-NUU 80.

12.04.2008: Lak je komplet hotový a musíte uznat že se poved. Ještě ho čeká jedno překvapení, ale to bude opravdu až nakonec J  Finálně se už usadil motor. Teď se zastavují přístroje a elektrika.

18.04.2008: Motor je finálně osazen, elektrika je hotová, palubka komplet zapojená. Mírové dolepili tapicírunk a zabudovali padák (záchr. systém). Zkompletovaly se kormidla a zapojilo ovládání. Teď už zbývaji opravdu jenom dodělávky a kompletace éra na letišti. Jestli všechno klapne, tak příští týden máme hotovo !    

23.04.2008: TAK DNESKA JE TEN SLAVNÝ DEN – Zenair byl převezen na letiště a zkompletován. Všechno se odzkoušelo a je připraveno na schválení technikem a zálet příští týden. Takže se ozvu jak bude po záletu J

29.04.2008: Den záletu ! Přivezl jsem do Trutnova šéftechnika LAA pana Chválu a slavného zalétavacího pilota Jardu Rákose. Oba dva se na akci těšili, takže nebylo překvapením, že zenair prošel finální technickou prohlíkou s čistým štítem. Váha byla sice na hraně (vyšlo to na 322 Kg), ala např. centráže byly naprosto v pohodě. Nic nebránilo tedy éro zalítnout. Jarda se toho ujal jako starej harcovník (se slovy že on se nebojí lítat ani na bejku) a za chvíli byl ve vzduchu. Zenair letěl jak z praku, takže se Jardovi ze vzduchu nechtělo a poletoval asi 20 minut. Vyzkoušel maximálku i pádovku, s klapkama, bez klapek, předved nízkej průlet nad dráhou do kopce a nakonec ladně přistál. Po přistání prohlásil, že éro lítá parádně, že nikam netáhne a že je kupodivu lepší než ostatní zenairy se kterýma lítal. Bohužel mi nemohli ale s panem Chválou na místě vystavit všechny papíry, protože bylo ještě třeba udělat kalibraci rychloměru. Na to bylo třeba lepší počasí a tak Jarda se zenairem odletěl další den do Hradčan, kde večer kalibraci spáchal. A tak sme mohli spolu s Jardou 30. dubna přeletět éro z Hradčan do Bubovic a od čtvrtka tak už hangárujeme zase doma ! Pochopitelně jsem celou cestu pilotoval a naprosto pohodově sednul na našem bubáckým tankodromu, takže obavy z ostruhy nebyly na místě.

V pondělí budu uhánět pana Chválu aby mi vystavil papíry a pak konečně lítat a lítat a lítat J

11.05.2008:  Tak mám od úterka papíry a se Zenairem už mám nalítáno 8 hodin. Odstraňujou se drobný nedostatky a zádrhele (např. bylo třeba nahrubovat vrtuli, zkrátit anténu od rádia, rozchodit horizont, udělat nový těsnění do víčka od nádrže, zkalibrovat palivovej počítač…), ale vypadá to, že se éro naučí lítat J Zatím to vypadá na cestovní rychlost kolem 140-150 Kmh při spotřebě kolem 8 litrů na hodinu.  Maximálka na plnej plyn se pohybuje kolem 220 Kmh. Ještě bude třeba doladit rádio, který je pořád rušený od motoru, nalepit samolebky a v podstatě bude definitivně hotovo J

28.05.2008: Tak éro už začíná bejt odladěný. Po laboracích s vrtulí sem konečně našel kompromis mezi stoupáním a cestovkou. Vypadá to tak, že éro stoupe ve dvou kolem 4-5 metrů a cestovku letí kolem 150 kmh při 3500 otáčkách na motoru. Spotřeba se přitom pohybuje mezi 7 a 8 litrama na hodinu. Vrtuli bylo třeba ještě dorovnat a dovážit ve Woodcompu, protože vibrace nebyly únosný. Ale povedlo se, pracovníci ve Woodcompu byli maximálně vstřícní a éro se teď už neklepe a chod je tichoučkej. Postupně začínáme lepit samolepky. Konečně se všichni, co vám byla divná kombinace barev mýho zenairu, dovíte co bylo jejím důvodem J Aneb vzhůru na RED GULL EJR REJS !!! J

17.06.2009: Máme tu jednu malou změnu v konfiguraci. Dneska sem s panem Němcem z Woodcompu otestoval jejich novou vrtuli Propuls. Jedná se o tzv. elastickou samostavitelnou vrtuli, která podle zatížení sama mění úhel náběhu kroucením listů. Vrtule má větší účinnost než stávající vrtule Effic. Při testech se zvedla cestovka o cca 20 Kmh při stejnejch otáčkách motoru a stejný spotřebě ! No nemusím vám asi řikat, že sem neodolal a vrtuli vyměnil :-)  

 

 

Fotogalerie

Svět z letadla

Odkazy

 

chorche@tiscali.cz